

Trening Umiejętności Społecznych
Wstępna konsultacja trwa około 50 minut i odbywa się z udziałem rodzica i dziecka. Spotkanie przebiega w spokojnej, przyjaznej atmosferze. Trener TUS obserwuje dziecko podczas swobodnej zabawy, a rodzic w tym czasie towarzyszy mu i wypełnia krótką ankietę, która pomaga lepiej zrozumieć potrzeby i doświadczenia dziecka. Na koniec dziecko może odpocząć w poczekalni, a rodzic rozmawia z trenerem – to dobry moment, by zadać pytania, rozwiać wątpliwości i wspólnie zastanowić się, czy trening umiejętności społecznych będzie odpowiednim wsparciem. Czasem potrzebne jest jeszcze jedno spotkanie, by lepiej przyjrzeć się sytuacji dziecka.
PROGRAM
Na czym polegają zajęcia TUS?
Zajęcia Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) dla dzieci w wieku przedszkolnym (4–6 lat) są prowadzone w atmosferze bezpieczeństwa, zabawy i wzajemnego szacunku. Każde spotkanie jest starannie zaplanowane, tak aby dzieci mogły uczyć się ważnych umiejętności
w sposób naturalny, bliski ich codziennym doświadczeniom. Zajęcia zawierają cztery kluczowe elementy :
1. Odkrywanie i rozmawianie o emocjach i relacjach (psychoedukacja)
Dzieci uczą się rozpoznawać i nazywać emocje – zarówno swoje, jak i innych. Poznają takie pojęcia jak „radość”, „złość”, „smutek”, „troska” czy „życzliwość”. Rozmawiamy też o tym, co to znaczy być przyjacielem, jak powiedzieć „nie” z szacunkiem, jak można kogoś pocieszyć. Wszystko odbywa się przez opowieści, zabawy w odgrywanie ról, teatrzyk lalek czy czytanie książek, które poruszają tematy bliskie dzieciom.
2. Ćwiczenie w działaniu – przez zabawę (trening umiejętności)
Dzieci nie tylko słuchają – one działają! Wspólnie ćwiczymy konkretne umiejętności społeczne, takie jak: proszenie o pomoc, czekanie na swoją kolej, odmawianie bez ranienia uczuć, przepraszanie, składanie życzeń czy dzielenie się zabawkami. Uczymy się przez zabawy ruchowe, gry planszowe, zadania zespołowe i krótkie scenki – wszystko dostosowane do wieku i możliwości dzieci.
3. Tworzenie dobrych doświadczeń (budowanie relacji i poczucia wartości)
Zajęcia są tak prowadzone, by każde dziecko mogło poczuć się ważne, potrzebne i zauważone. Trener aranżuje sytuacje, w których dzieci doświadczają współpracy, wspólnej radości i sukcesu w grupie. Dzięki temu budują poczucie własnej wartości i uczą się, że relacje z innymi mogą być źródłem wsparcia i przyjemności.
4. Przenoszenie umiejętności do codzienności (generalizacja)
Dzięki systematycznym zajęciom dzieci zyskują pewność siebie w kontaktach z rówieśnikami, uczą się lepiej reagować w trudnych sytuacjach i potrafią korzystać z poznanych strategii w domu, w przedszkolu, na placu zabaw. Współpracujemy też z rodzicami, by wspierać dzieci w utrwalaniu nowych umiejętności poza zajęciami.
Czy moje dziecko
skorzysta z zajęć TUS?
DLA
KOGO?
Jeśli masz wrażenie, że Twoje dziecko…
☺ nie do końca rozumie „reguły zabawy” – przerywa, narzuca swój pomysł albo nie chce się podporządkować wspólnym zasadom,
☺ często popada w konflikty, bo nie wie, jak inaczej wyrazić swoje emocje czy potrzeby,
☺ mówi, że nikt go nie lubi albo nie chce iść do przedszkola, bo „nikt się z nim nie bawi”,
…to zajęcia TUS mogą być cennym wsparciem.
Często u dzieci w takiej sytuacji można zaobserwować, że :
☺ z trudem radzą sobie z przegraną w grze – reagują płaczem, złością lub próbują przerwać zabawę,
☺ silnie przeżywają niepowodzenia i trudno im się uspokoić bez pomocy dorosłego,
☺ nie potrafią nazwać, co czują – mówią tylko, że „jest im źle”, ale nie wiedzą, dlaczego,
☺ zdarza im się reagować nieadekwatnie do sytuacji (np. śmieją się, gdy innemu dziecku jest przykro),
☺ mają trudność z dostosowaniem się do zasad obowiązujących w grupie,
☺ nie kończą zadań, ignorują prośby dorosłych lub wyraźnie przekraczają granice,
☺ bywają impulsywne – np. rzucają zabawką, krzyczą lub uderzają, kiedy coś pójdzie nie po ich myśli.
Ile kosztuje udział dziecka w grupie?
I semestr / 14 spotkań po 90 min / 2520
z możliwością płatności w 4 ratach po 630 pln